«آن پنجاه تن »

وسط همه ی زنجیرهای دنیا، وسط همه ی کینه ها و حسادت ها و کج فهمی ها دلمان که می گیرد به یاد حکومت مولایمان می افتیم که این چیزها را ندارد. با همین امید نفسی تازه می کنیم و دوباره شیرجه می زنیم وسط همان کثیفی ها.

همه شنیده ایم مولا 313  امیر دارد که پنجاه تای آنها زن هستند. دل خوشی ما هم همین است که تلاش کنیم برای اینکه یا خودمان از این گروه باشیم و یا کمک کنیم کسی که لیاقتش رادارد جزو آن گروه قرار گیرد. 

(خالی از لطف نیست که این خاطره را هم در پرانتز بخوانید: در یکی از روزهای زیبای طرح ولایت همدان موقع نماز جماعت یکهو دو برگ کاغذ کپی شده گذاشتند روی جانمازمان-از آن کارهای مثلا فرهنگی بود که بعضی دانشگاه ها انجام می دادند- برگه های کپی شده از کتابی بود که نام و نشانش هم روی برگه ها نبود. موضوع بحث هم صحبت از قیام حضرت و یارانشان بود. از بیکاری خواندیم تا رسیدیم به جایی که نوشته بود در بعضی روایت ها آمده که 50 نفر از یاران خاص امام زمان زن هستند که احتمالا در  کارهای پرستاری و مداوای مجروحین به حضرت کمک می کنند. ما کانه سطل آب یخی رویمان ریختند وا رفتیم که پس این همه بحث تقوا و مدیریت و ...هیچ! یار خاص امام زمان فقط کارش بهیاری و پرستاری است؟! خوبی اش اینجا بود که طرح ولایت بود و یک عالم روحانی و اسلام شناس دورو برمان. با لب و لوچه ی آویزان رفتیم سراغ یکی که تجربه عقلانیت و علمش را می دانستیم و موضوع را مطرح کردیم آنجا بود که نگاه عاقل اندر سفیهی به موکت روبرویمان انداخت و گفت:«آخه کدوم آدم عاقلی برای یک سپاه سیصد نفره پنجاه پرستار در نظر می گیره که امام زمان دومیش باشه؟؟)

القصه این که در مطالبی که از این به بعد تحت عنوان «آن پنجاه تن » می آید سعی می کنیم ویژگی های فرمانده های بانوی سپاه آخر الزمان رامطرح کنیم و در قسمت  "بحث " ها   با پیدا کردن جواب سوال های قدیمی و طرح سوالهای جدید، افق های تازه ای از بصیرت  روبرویمان گشوده شود.عهد ماهم  با شما اینکه ما را متکلم وحده نگذارید! 

 

پ. ن. اگه بوی بادمجان سرخ کرده استشمام کردید تعجب نکنید، در حال تایپ، بادمجان سرخ می کردم!!


بحث اول

١-متن زیر برگرفته از وبلاگ"عشق آسمان تو را به خاک می کشاند" است . با جستجوی همین نام اصل مطلب را پیدا می‌کنید.

٢-لازم به توضیح است ، تفاسیری که از این احادیث، ارائه شده مورد تایید ما نیست، بلکه نگاهیست که به بهانه ی احادیث ذکر شده ترویج می شود و بسیار پیش آمده که از اطرافیانمان این نوع تفاسیر را شنیده باشیم (هنوز هم گاهی که کانکسی ها دور هم جمع می شوند یکی از موضوعات تقریبا ثابت بحثشان این نگاه است). پس این مطالب فقط برای بحث ارائه شده؛خواهشمندیم نظر خود را در باره ی این مطالب مرحمت بفرمایید، بیان کنید!!

 

" وسائل‏الشیعة     20     67    24- باب استحباب حبس المرأة فی بیتها

25054-  عَلِیُّ بْنُ عِیسَى فِی کَشْفِ الْغُمَّةِ نَقْلًا مِنْ کِتَابِ أَخْبَارِ فَاطِمَةَ ع لِابْنِ بَابَوَیْهِ عَنْ عَلِیٍّ ع قَالَ کُنَّا عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ أَخْبِرُونِی أَیُّ شَیْ‏ءٍ خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ فَعَیِینَا بِذَلِکَ کُلُّنَا حَتَّى تَفَرَّقْنَا فَرَجَعْتُ إِلَى فَاطِمَةَ ع فَأَخْبَرْتُهَا بِالَّذِی قَالَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ ص وَ لَیْسَ أَحَدٌ مِنَّا عَلِمَهُ وَ لَا عَرَفَهُ فَقَالَتْ وَ لَکِنِّی أَعْرِفُهُ خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَالُ فَرَجَعْتُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ سَأَلْتَنَا أَیُّ شَیْ‏ءٍ خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ خَیْرٌ لَهُنَّ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَالُ فَقَالَ مَنْ أَخْبَرَکَ فَلَمْ تَعْلَمْهُ وَ أَنْتَ عِنْدِی فَقُلْتُ فَاطِمَةُ فَأَعْجَبَ ذَلِکَ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ قَالَ إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی

  علی  علیه السلام  امیر مومنان  میفرماید : هم نشین  رسول  خدا  صلی الله عله واله  بودیم .حضرت  رسول  فرمودند به من بگویید  چه  چیز  برای  برای  زنان  از همه  بهتر است؟هیچ کدام  ما  از  عهده  پاسخ  برنیامیدیم  تا  اینکه  پراکنده  شدیم .آنگاه من به سوی  حضرت زهرا سلام الله  علیها رفتم و داستان را برای  او نقل  کردم .حضرت زهرا  فرمودند  ولی من میدانم :بهترین  چیز  برای  آنها  این است  که  نه آنها  مردی را  ببینند و نه مردی  آنها را ببیند .آنگاه  من  خدمت رسول  خدا  رسیدم و عرضه  کردم  از ما پرسیدید  بهترین  چیز برای  زنان  چیست   بهترین  چیز  این است  که نه  آنها مردی را ببینند و نه مردی آنها را ببیند .حضرت فرمود چه کسی  این  جواب را به تو  گفته در حالی که تو  نمیدانستی؟ عرضه  کردم  فاطمه گفته است .در این  هنگام  رسول  خدا  متعجب  شد و  فرمود  فاطمه  پاره  تن من است .

 

(9) مستدرک‏الوسائل     14     182    21- باب استحباب حبس المرأة فی بیتها

16450-  2، وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ ع أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ ص دَخَلَ عَلَیْهَا عَلِیٌّ ع وَ بِهِ کَآبَةٌ شَدِیدَةٌ فَقَالَتْ مَا هَذِهِ الْکَآبَةُ فَقَالَ سَأَلَنَا رَسُولُ اللَّهِ ص عَنْ مَسْأَلَةٍ وَ لَمْ یَکُنْ عِنْدَنَا جَوَابٌ لَهَا فَقَالَتْ وَ مَا الْمَسْأَلَةُ قَالَ سَأَلَنَا عَنِ الْمَرْأَةِ مَا هِیَ قُلْنَا عَوْرَةٌ قَالَ فَمَتَى تَکُونُ أَدْنَى مِنْ رَبِّهَا فَلَمْ نَدَرِ قَالَتِ ارْجِعْ إِلَیْهِ فَأَعْلِمْهُ أَنَّ أَدْنَى مَا تَکُونُ مِنْ رَبِّهَا أَنْ تَلْزَمَ قَعْرَ بَیْتِهَا فَانْطَلَقَ فَأَخْبَرَ النَّبِیَّ ص فَقَالَ مَا ذَا مِنْ تِلْقَاءِ نَفْسِکَ یَا عَلِیُّ فَأَخْبَرَهُ أَنَّ فَاطِمَةَ ع أَخْبَرَتْهُ فَقَالَ صَدَقَتْ إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی

در  این  روایت  که پیامبر اکرم صلی الله  علیه واله  قول  فاطمه  سلام الله  علیها  را  تصدیق  میکنند آنهم زمانی  که حضرت زهرا  سلام الله علیها میفرمایند  نزدیک ترین  حالتی که زن  به  خدا وند داردزمانی است که  درانتهای خانه خود  میباشد .

 

الکافی     5     337    باب ما یستحب من تزویج النساء عند بل

80    أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْأَشْعَرِیُّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ عَنْبَسَةَ عَنْ عُبَادَةَ بْنِ زِیَادٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِی الْمِقْدَامِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع وَ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْعَاصِمِیُّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ کَثِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع فِی رِسَالَتِهِ إِلَى الْحَسَنِ:

  فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا یَعْرِفْنَ غَیْرَکَ مِنَ الرِّجَالِ فَافْعَلْ

وصیت  حضرت  امیر علیه السلام  به امام  حسن  علیهما السلام : ای پسرم  اگر  توانستی  کاری کنی که  همسرت  غیر  تو را از مردان  نشناسد  پس  چنین کن.

 

 الکافی     5     518    باب فی ترک طاعتهن .....  ص : 516

80        مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَیْفٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ رَفَعَهُ قَالَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا أَرَادَ الْحَرْبَ دَعَا نِسَاءَهُ فَاسْتَشَارَهُنَّ ثُمَّ خَالَفَهُنَّ

 رسول  خدا  صلی الله  علیه وآله وقتی  عازم  جنگ میشد  اول با زنان  خود مشورت  میکرد و بعد  مخالف  نظر آنها عمل  میکرد؟

 

(11) من‏لایحضره‏الفقیه     4     362    باب النوادر و هو آخر أبواب الکتاب .

 762-  رَوَى حَمَّادُ بْنُ عَمْرٍو وَ أَنَسُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ جَمِیعاً عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع عَنِ النَّبِیِّ ص أَنَّهُ قَالَ لَهُ یَا عَلِیُّ أُوصِیکَ بِوَصِیَّةٍ فَاحْفَظْها

ُ یَا عَلِیُّ لَیْسَ عَلَى النِّسَاءِ جُمُعَةٌ وَ لَا جَمَاعَةٌ وَ لَا أَذَانٌ وَ لَا إِقَامَةٌ وَ لَا عِیَادَةُ مَرِیضٍ وَ لَا اتِّبَاعُ جَنَازَةٍ وَ لَا هَرْوَلَةٌ بَیْنَ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةِ وَ لَا اسْتِلَامُ الْحَجَرِ وَ لَا حَلْقٌ وَ لَا تَوَلِّی الْقَضَاءِ وَ لَا تُسْتَشَارُ وَ لَا تَذْبَحُ إِلَّا عِنْدَ الضَّرُورَةِ وَ لَا تَجْهَرُ بِالتَّلْبِیَةِ وَ لَا تُقِیمُ عِنْدَ قَبْرٍ وَ لَا تَسْمَعُ الْخُطْبَةَ وَ لَا تَتَوَلَّى التَّزْوِیجَ بِنَفْسِهَا وَ لَا تَخْرُجُ مِنْ بَیْتِ زَوْجِهَا إِلَّا بِإِذْنِهِ فَإِنْ خَرَجَتْ بِغَیْرِ إِذْنِهِ لَعَنَهَا اللَّهُ وَ جَبْرَئِیلُ وَ مِیکَائِیلُ وَ لَا تُعْطِی مِنْ بَیْتِ زَوْجِهَا شَیْئاً إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ لَا تَبِیتُ وَ زَوْجُهَا عَلَیْهَا سَاخِطٌ وَ إِنْ کَانَ ظَالِماً لَهَا

در این حدیث حضرت  حضور زن را در نماز جماعت  و نماز جمعه برداشته و از مشورت با آنها نهی میکردند.

 

80 و من خطبة له ع بعد فراغه من حرب الجمل فی ذم النساء ببیان نقصهن .....  ص : 105

مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْإِیمَانِ نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ

                        نهج البلاغة، ص: 106

نَوَاقِصُ الْعُقُولِ فَأَمَّا نُقْصَانُ إِیمَانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلَاةِ وَ الصِّیَامِ فِی أَیَّامِ حَیْضِهِنَّ وَ أَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَأَتَیْنِ کَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ وَ أَمَّا نُقْصَانُ حُظُوظِهِنَّ فَمَوَارِیثُهُنَّ عَلَى الْأَنْصَافِ مِنْ مَوَارِیثِ الرِّجَالِ فَاتَّقُوا شِرَارَ النِّسَاءِ وَ کُونُوا مِنْ خِیَارِهِنَّ عَلَى حَذَرٍ وَ لَا تُطِیعُوهُنَّ فِی الْمَعْرُوفِ حَتَّى لَا یَطْمَعْنَ فِی الْمُنْکَر

  قبل از مطالعه این روایت در نظر داشته باشید که هر نقصی  مساوی با یک عیب نیست بلکه معرف یک نیاز است .مثال یک لیوان اب را در نظر داشته باشید که  نسبت به یک پارچ دارای نقص و کمبود است اما اگر  ازتمام ظرفیت ان لیوان استفاده شود کامل خواهد بود .ظرفیت عقل زن نسبت به ظرفیت عقل مرد کمتر است اما خیلی از زنان از تمام ظرفیت خود استفاده میکنند بر خلاف خیلی از مردان !

در  نهج البلاغه بعد از  اتمام جنگ  جمل  که مسبب آن  یک زن بود   چنین  فرمودند :ای مردم  بدانید و آگاه باشید که زنان ایمانشان و بهرمندی و عقلشان  ناقص است .دینشان  ناقص است  به  خاطر  همین ، در ایام  حیضشان  نماز و روزه  نمیگیرند .عقلشان  ناقص است به خاطر  همین ، شهادت دو نفر  از آنها در مقابل  شهادت  یک مرد  قرار گرفته  است .بهرمندی آنها  ناقص است  به خاطر همین ، ارث آنها  نصف  ارث مردان  میباشد .بنابر این از بهترین  آنها  بر  حذر  باشید واز آنها  در امور  نیک و معروف  تبعیت  نکنید  تا اینکه  از شما  در امور منکر توقع اطاعت  نداشته باشند و در شما برای منکر  طمع نکنند .

 این  روایات  و دهها  روایت  دیگر  که دلالت بر این میکند  که عدم  حضور  زن در جامعه  بهتر است از  حضورش ودلالت  میکند براین که زن  حتی در  امور  یک  جامعه کوچک  به نام خانواده  توانایی اینکه  بخواهد تدبیر امور را  بکند ندارد واینکه  اراده  الهی  تعلق  گرفته  که مرد  قوّام  در امور  زندگی باشد و مسئولیت اداره  زندگی را به دوش بکشد تا  چه رسد  به  اداره یک جامعه بزرگ  که  بازهم رسول خدا  برای اداره  آن خلاف  مشاوره آنها  عمل  مینمودند

 

 به نقل از کتاب نقد و بررسی احکام مربوط به زنان از دید گاه آقای صانعی. "

 

/ 21 نظر / 5 بازدید
نمایش نظرات قبلی
ف.ع

فکر میکنم تکلیف دوستان کانکسی با این موضوع معلومه. ماها هممون ناسلامتی دانشجو بودیم! اگه آدم رو این مسایل شبهه داشته باشه که از اصلش دانشگاه نمیره! اونم یه دانشگاه مختلط!!

فردوسی

سلام به همه ببخشید تا امروز وقت نکردم در مورد این پست چیزی بنویسم. من دو تا مطلب می خواستم بگم، هر جا احساس کردید درست نیست حتما بگید. اول اینکه در مورد این روایات، ما نمی تونیم نظر بدیم و باید کسانی که اهلیتش رو دارن نظر بدن، چه از لحاظ سندیت و چه مفهوم. من هم تا به حال تاویل و تفسیر این روایات رو از اهلش نشنیدم بجز اون روایت امام علی علیه السلام، که فرمودند "عقل زنها ناقص است" که هم تفسیرش رو مفصل شنیده م هم اینکه این قسمت دوم حدیث که " دین زنها ناقص است..." بعدا اضافه شده و اصلا کلام امام علیه السلام نیست. اما این رو به ما یاد دادن که روایت باید به متن قرآن عرضه بشه و هر روایتی که با محکمات قرآن نخونه قابل قبول نیست ویا فهم و تفسیر ما از اون روایت نادرسته. قرآن، اسلام رو دین اعتدال معرفی می کنه و دینی که سخت نیست و دین راحتی ست. این یعنی، هرجا تفریطی دیده شد (مثل این دید که زن باید در خانه بنشینه و نه مردی او رو ببینه و نه او مردی رو ببینه) و یا افراطی (مثل دیدی که با نادیده گرفتن تفاوتهای جسمی و روحی زن و مرد سنگ تساوی زن و مرد و حقوق کاملا مشابه اونها رو به سینه می زنه و

فردوسی

و احکامی، مثل حجاب رو سلب آزادی زن معرفی می کنه) ، با روح اسلام سازگار نیست. دوم اینکه، با توجه به بحثی که شهید مطهری مطرح می کنن و حادثه عاشورا رو تجسم عملی اسلام در همه ابعاد و جنبه ها می دونن و معتقدند که حادثه عاشورا تجسم فکر و ایده چندجانبه اسلام هست، من خودم هر وقت دنبال دیدگاه اسلام نسبت به چیزی هستم -در کنار قرآن- برمی گردم و در حادثه عاشورا جستجو می کنم. به نظر من در حادثه عاشورا دیگر این دید قابل قبول نیست که زن به طور غیر مستقیم در اجتماع و در تاریخ تاثیر می ذاره یعنی زن مرد رو می سازه و مرد تاریخ رو می سازه. یا حالا که بحث "آن پنجاه تن" مطرح شده خوبه بگم من مخالف دید بعضی از دوستان هستم که سربازی یک زن برای امام زمانش این هست که سرباز برای او تربیت کنه، گرچه این هم هست اما فقط در این خلاصه نمیشه. با نگاه به عاشورا می بینیم که اتفاقا تاثیر زن در اجتماع و ساختن یک تاریخ به صورت مستقیم هست. اصلا قسمتی از حادثه عاشورا دیگه فقط به زنان واگذار می شه و زن میشه فرمانده یک حرکت عظیم، بدون اینکه بقول استاد از مقام و مدار خود خارج بشه و در مدار مرد قرار بگیره و البته با حفظ حریم.

مژده

سلام دوستان این هم کلام دیگری از آقا: اسلام با كاركردن زن موافق است. نه فقط موافق است، بلكه كار را تا آن‏جا كه مزاحم با شغل اساسى و مهمترين شغل او، يعنى تربيت فرزند و حفظ خانواده نباشد، شايد لازم هم مى‏داند. يك كشور كه نمیتواند از نيروى كار زنان در عرصه‏هاى مختلف بى‏نياز باشد! اما اين كار نبايد با كرامت و ارزش معنوى و انسانى زن منافات داشته‏باشد. نبايد زن را تذليل كنند و او را وادار به تواضع و خضوع نمايند. تكبر از همه انسانها مذموم است، مگر از زنان در مقابل مردان نامحرم! زن بايد در مقابل مرد نامحرم متكبّر باشد. «(7)فلا تخضعن بالقول»؛ در حرف‏زدن مقابل مرد نبايد حالت خضوع داشته‏باشد. اين، براى حفظ كرامت زن است. اسلام اين را مى‏خواهد و اين الگوى زن مسلمان است. تاریخ:71/9/25 http://www.hiddenpart.blogfa.com/post-119.aspx

مریم

آیت الله فاطمی نیا می فرمودند: سیره ائمه (ع)، یعنی هم رفتار و هم گفتار ایشان مانند آیات قرآن، محکم و متشابه دارد. باید اول، محکم سخن ایشان را شناخت و باقی را با آن تفسیر کرد.

ریحانه مرادی

هو الشاهد پیرامون این مطلب نکاتی به ذهنم رسید که عرض می کنم: • خوب است که توجه کنیم که وبلاگ یک فضای عمومی است، نه یک گعده ی کانکسی!یعنی تعدادی هم رهگذر دارد که اگر فرض بگیریم هدف بچه ها از درج این مطلب عمق بخشی به اعتقاداتمان و درک عمیق تر نقش ها و وظیفه هایمان است، باید برای آن تعداد رهگذران هم خوراکی داشته باشیم. تنها یکی از آن مجموعه ی احادیثی که دوستان زحمت گرد آوری آن را کشیدند، برای ایجاد شبهه و به دنبال آن شک و تردید به حقانیتشان در افرادی که باورهای نسبتا ضعیف تری دارند، کفایت می کند. خصوصا اینکه در پاسخ نیز جریان قوی ای راه نیوفتاد تا مقصود حاصل شود. انشاءالله برویم به سمتی که برای وبلاگ جایگاه تهیه ی خوراک برای زنان جامعه ی منتظر را در نظر بگیریم.

ریحانه مرادی

• یک بحث کلی پیرامون ضرورت و فلسفه ی پرده نشینی زن و دلیل فهم شده از تاکید سیده ی زنان عالم بر "احسن" بودن ِ دیده نشدن ایشان توسط نامحرم و متعاقبا ندیدن نامحرم؛ برای تبیین بحث از بخشی از بیانات حاج آقای پناهیان تحت عنوان "نقش پنهان زن" کمک می گیرم و آنچه که بیان می کنم استنادش به سخنان ایشان بازمی گردد. همه ی عرفا به نوعی به دنبال نقش های پنهانی هستند و از شهرت کناره گیری می کنند، حال آنکه خداوند متعال این نقش پنهان را نوعا به "زن" عطا کرده است. ما درباره ی ضرورت جایگاه امامان می توانیم بحث کنیم و می توانیم نقش ایشان را در جامعه درک کنیم، اما در مورد جایگاه و نقش خانم (س) فقط می توانیم بگوییم، نمی دانم! در مورد ضرورت جایگاه معنوی خانم(س) نیز باز تنها می توانیم بگوییم، نمی دانم! و اینکه ما تنها می توانیم بگوییم نمی دانم، به خاطر نقش پنهان ایشان است.

ریحانه مرادی

ایشان در سخنانشان می گفتند که زنان حزب الله دارند سربازی گمنام امام زمان (عج) را می کنند.آنها با حجابشان کاری می کنند که مجاهدان حزب الله انرژی شان را از نیروی اتمی تقوای زنانشان می گیرند. بنابر این معنای پرده نشینی زن این نیست که تنها در خانه غذا بپزد و به اینگونه امور بپردازد. بلکه ما به نیروی معنوی خانه نشینی زن نیاز داریم. از طرفی زنان قاعدتا به اقتضا بروز و ظهور اجتماعی نیز خواهند داشت. همیشه برای خودم سوال بود که ؛ "یا لیتنا کنا معکم" یک زن چگونه مصداق عاشورایی می یابد؟ خوب خانم زینب کبری(س) رهبری جریان روشنگری را می کردند و من خیلی هنر کنم باید حسرت سربازی این جریان را بخورم. تا اینکه شرح حال یکی از زنان کربلایی را که سربازی این جریان را می کرد،شنیدم؛

ریحانه مرادی

در جریان عاشورا، آقا اباعبدالله (ع) به یکی از یارانشان می فرمایند که شما خانمتان را به همراه تعدادی از زنان به قبیله تان برگردانید. این شخص مسئله را با همسرش مطرح می کند.همسرش ناراحت می شود و می پرسد، شما برای چه اینجا هستید؟ مرد می گوید برای یاری پسر دختر پیغمبر. همسر می گوید ما هم می خواهیم، دختر دختر پیغمبر را یاری کنیم. و این معرفت بالای آن زن را می رساند که بعد از شهادت مردان و اسارت زنان را می بیند. البته در کلام نورانی خانم (س) نیز این پرده نشینی برای زنان "احسن" معرفی شده و از سایر نقش پذیری های اجتماعی نهی ای نشده است.پس این حالت حداکثری ای است که در ارشادات ائمه مورد تبیین قرار گرفته است. در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود کان شاهد بازاری وین پرده نشین باشد

ریحانه مرادی

• یک نکته ی دیگر؛ خوب است در مطالبی که با عنوان "آن پنجاه تن..." می گذارید، بحث را از این دید مورد پیگیری قرار دهید که برای یک زن چه جایگاهی و چه نقش هایی در کلام ائمه مورد تبیین قرار گرفته است. به عبارتی شاید اگر از آن منظر به بحث وارد شویم بهتر بتوانیم فلسفه و معنای احادیثی را که ذکر کردید را نیز درک کنیم.نزدیک به همان حرف دوستمان که گفته بودند، ابتدا محکمات سخنان ائمه را بفهمیم، بعد برویم سراغ متشابهات. به عنوان مثال اگر یکی از نقش های مهم زن را این بدانیم که زن واسطه ی منتخب خدا برای اعطای نعمت وجود به انسان هاست و به عبارت صریح قرآنی کشتزار انسانی است.پس باید این کشتزار (که وجود و نهاد زن است) پاک باشد تا بتواند،نهال های سالم و ریشه داری را در خود جای دهد. از طرفی در روایاتی داریم که "نگاه به نامحرم تیری است از جانب شیطان به قلب مومن"، و اینجاست که شاید بهتر بفمیم، فلسفه ی پرده نشینی را. بنابراین پیشنهاد می دهم که از این منظر بحث را ادامه دهیم.